Meteen naar de inhoud
Inzending in de categorie "duurzaam" van de NG fotowedstrijd 2011

Groene stroom eerst

Tweede plaats in de categorie "duurzaam" van de NG fotowedstrijd 2011

Afgelopen dinsdagavond was in het historische Tropenmuseum in Amsterdam de uitreiking van de Fotowedstrijd 2011. Voor het eerst deed ik mee met deze kwalitatief hoogstaande uitdaging. In de categorie duurzaam was mijn foto geselecteerd bij de beste tien. Ik ben daar erg trots op.

Dolf Jansen praatte de gehele avond op zijn zo gebruikelijke vlotte en scherpe manier aan elkaar. Toch erg spannend, zo op de eerste rij, volop in spanning of ik kans maakte om een prijs binnen te slepen.

In een prachtige zaal van het Tropenmuseum kwamen uiteraard eerst alle andere categorieën langs; mens, dier en landschap. Dat voerde de spanning nog even extra op! Afgewisseld met korte interviews en inspirerende filmpjes werd bekend gemaakt wie de winnaars waren. Moet een lastig klusje zijn geweest voor de jury.

Tot slot was de duurzame wereld aan de beurt, gesponsord door de ASN bank. Op een groot scherm waren de 10 genomineerden te zien. Telkens flitste er een foto weg, tot dat er 4 kanshebbers overbleven. Zal ik iets winnen? Flits, weer een foto weg, en ja hoor! Ik zat bij de eerste drie! Geweldig, dit had ik gehoopt, maar niet verwacht. De derde prijs ging naar een prachtige foto van 3 fietsers op een dijk. Uiteindelijk ging het tussen mijn foto en een sterke foto met silhouetten van boomplanters. Ik werd de winnaar van de verliezers!

Het podium oplopend kreeg ik een prachtige cheque in m’n handen gedrukt voor de tweede plaats. Dolf interviewde mij met de foto levensgroot op het scherm. Wouw, geweldig! Ik zie dit als een stimulans om verder te gaan met fotografie.

De avond was perfect geregeld. Na de uitreiking was er een expositie waar de foto Groene Stroom Eerst tussen alle andere genomineerde hing. Toch een bijzonder gevoel om je eigen foto daar te zien hangen. Met een glas champagne in mijn hand toostte ik met mijn ouders, zus en Fida op de goede afloop!

Ik wil hierbij iedereen bedanken die op mijn foto heeft gestemd! Volgens mij zijn dat er echt heel veel geweest. De foto met de meeste stemmen kreeg de publieksprijs, helaas had ik niet het geluk om die prijs te winnen.